سفارش تبلیغ
صبا ویژن






مجموعه تولیدی دکور و جعبه جواهر تهران


تمیز کردن نقره :

اگر انگشتر نقره شما به هر دلیل مثلأ مجاورت با مایع سفید کننده (وایتکس) سیاه شد ناراحت نباشید . . .آن را مدتی داخل آب نمک غلیظ بیندازید سپس چند دقیقه آن را روی فرش که پرزدار است محکم بکشید می بینید که مثل اول سفید می شود. اگر گردنبند یا انگشتر نقره ای شما کدر شده است باید آنها را مدتی در آب لیمو بگذارید و سپس با آب گرم بشویید و بعد با یک تکه پارچه جیر آنها را جلا دهید.

راه دیگر برای پاک کردن نقره جات این است که یک ظرف به حجمی که بتوان نقره ها را درون آن قرار داد تهیه کنید و مقداری سرکه در آن بریزید روی شعله گاز تا بجوشد و بعد آب بکشید و خشک کنید.

طلا و جواهرات:

برای براق کردن یا پاکیزه نمودن این فلزات می توانید یکی از روشهای زیر را بکار بگیرید:

الف) مقداری مایع ظرفشویی در آب بریزید و روی اجاق گرم کنید و وسایل طلایی را درون آب قرار دهید و با مسواک برس بزنید و سپس با آب داغ بشویید و خشک کنید و با پارچه جیر جلا دهید.

ب) پودر صابون را درون آب داغ بریزید و چند قطره آمونیاک به آن اضافه کنید و برس نرم لطیفی به آن بزنید و آن را با آب نیم گرم خوب بشویید و خشک کنید و سپس در الکل فرو برید و بشویید تا هیچ چرکی باقی نماند.

ج) مقداری خمیر دندان را به همراه یک مسواک روی جواهرات مالش دهید و سپس طلاها را کاملأ شسته و خشک کنید.

د) با مقداری آبلیمو و کمی مایع ظرفشویی طلاهای خود را جلا دهید.

هـ) راه آخر این است که طلاها را در الکل 90 درجه بخیسانید و مدت دو تا سه ساعت رها کنید با پارچه پشمی آن را خشک و براق کنید.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com


نوشته شده در یادداشت ثابت - دوشنبه 92/9/26ساعت 3:58 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |


«موم های ریخته گری در هنر طلا و جواهر سازی ترکیبی از موم های طبیعی مانند موم های کارنوبا (سخت) و موم های کاندلیلا (نرم)  و موم زنبور (نرم) و موم های مصنوعی مانند میکروکریساتالاین نرم (پارافین) است. در ریخته گری طلا و جواهر از موم های معدنی مانند مونتان (سخت) و موم های پلاستیکی (پلی اتیلن نرم و سخت) استفاده می نمایند.

موم هایی که در ریخته گری طلا و نقره به کار برده می شوند باید دارای کیفیت خوبی باشند تا شکلی که به آن می دهند را حفظ کنند . بعد از آن که توسط مواد گچی قالب گیری شد بر اثر حرارت دیدن به راحتی سوخته و هیچ اثر و خاکستری ز خود در حفره ی قالب باقی نگذارند. موم های تزریقی ریخته گری باید خصوصیات مشخصی داشته باشند که عبارتند از:

 (1دمای ذوب پایینی داشته باشند.

(2 در حالتی که مذاب هستند به راحتی سیال شوند و جریان پیدا نمایند.

 (3سرد شدن و سخت شدن آن ها به راحتی صورت پذیرد.

 (4از طریق الکترو استانیکلی (جذب و دفع بارهای الکتریکی) جذب لاستیک شوند.

 (5حالت انعطاف پذیری داشته باشند تا بتوان الگوی مومی کامل شده را بدون شکستن یا خراب شدن از داخل قالب خارج نمایند
http://ww.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com


نوشته شده در یادداشت ثابت - یکشنبه 92/9/25ساعت 2:18 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

در صورتی‌ که‌ الماس‌ افسانه‌ای"هوپ" Hope در زمره‌ گنجینه‌های‌ ملی‌ آمریکا قرار گیرد، الماس‌ تاریخی‌ کوه‌ نور معادل‌ انگلیسی‌ آن‌ به‌ شمار می‌آید. با توجه‌ به‌ شکل‌ کنونی‌ هوپ‌ به‌ عنوان‌ بخش‌ کوچکی‌ از "بلو آیس"Blue Ice، کوه‌نور نیز قطعه‌ای‌ از الماس‌ است‌ که‌ از مبداء اصلی‌ خود جدا افتاده‌ است.‌

با توجه‌ به‌ کاهش‌ وزن‌ هوپ‌ از 67 به45 ‌ قیراط‌، ربوده‌ شدن‌ آن‌ در سال1792 ‌ از خزانه‌ فرانسه‌ (مکانی‌ که‌ جواهرات‌ سلطنتی‌ در آن‌ نگهداری‌ می‌شود)، این امر باورنکردنی‌ تلقی‌ نمی‌شود، اما کاهش‌ وزن‌ کوه‌ نور از 185 به105 ‌ قیراط‌ در سال1852 ‌ به‌ راحتی‌ قابل‌ توجیه‌ نیست.‌ ازاین‌رو تصمیم‌ به‌ تراش‌ مجدد این‌ شاهکار هنری‌ و قدیمی‌ می‌تواند تبدیل‌ به‌ بزرگ‌ترین‌ تراژدی‌ عصر شود که‌ می‌بایست‌ در مباحث‌ زیباشناختی‌ مورد بحث‌ قرار گیرد.

به‌طور‌یقین اقدام‌ مزبور تحت‌ تأثیر گرایشات‌ آگاهانه‌ کنونی‌ به‌ سبک‌ تراش‌ الماس‌ در قرون16 ‌ و 17، نوعی‌ بازاندیشی‌ اساسی‌ قلمداد می‌شود. به‌ گفته‌ اسکارات‌ جواهرشناس‌ و یکی‌ از 8 مؤلف‌ تحقیق‌ اخیر در زمینه‌ جواهرات‌ سلطنتی‌، براساس‌ استانداردهای‌ فنی‌ آن‌ زمان‌، تراش‌ مجدد کوه‌ نور خود موفقیتی‌ عظیم‌ محسوب‌ می‌شود، اما با توجه‌ به‌ معیارهای‌ کنونی‌، هنوز به‌ نتیجه‌ دلخواه‌ دست‌ نیافته‌اند.

اسکارات‌ برخلاف‌ تمایلات‌ خودخواهانه‌ و منفعت‌طلبانه‌ حاکم‌ بر قرن18 ‌ در سرتاسر اروپا نسبت‌ به‌ برتری‌ تراش برلیان‌ به‌ سبک‌ جدید در مقایسه‌ با نمونه‌های‌ گذشته‌، به‌ بررسی‌ کوه‌ نور به‌عنوان‌ قربانی‌ شرایط‌ تاریخی‌ گرایش‌ نشان‌ می‌داد. دورانی‌ متعلق‌ به‌ قبل‌ از سال1800 ‌ که‌ در آن‌ تجار سعی‌ داشتند توده‌هایی‌ از سنگ‌های‌ مورد نظر را براساس‌ سبک‌ جدید تراش‌ دهند.

تغییر محل‌ سکونت‌ "کوه‌ نور" و مبادله‌ آن‌ بین‌ ایران‌ و هند، نوسازی‌ “کوه‌ نور” را به‌ تعویق‌ انداخت. کشورهایی‌ که‌ در آن‌، طرفداران‌ سبک‌ قدیم‌ تراش‌، به‌ تأثیر طراحی‌ تراش‌ بیش‌ از نمایش‌ درخشش‌ جواهر، در افزایش‌ درجه‌ زیبایی‌ ساختاری‌ و ظاهری توجه‌ داشتند.

درهرصورت‌، الماس‌ کوه‌ نور که‌ قرن‌ها قدمت‌ دارد از تاریخ‌ ازلی خود در سال1747 ‌ دست‌نخورده‌ باقی‌ ماند، الماس‌ با تراش‌ باشکوه‌ رز که‌ طرح‌های پیچیده‌ گلداری‌ رابه‌ نمایش‌ می‌گذاشت.‌ الماس‌ کوه‌ نور، پس‌ از ردوبدل‌ شدن‌ میان‌ فرمانروایان‌ هندی‌ و ایرانی‌ به‌عنوان‌ یکی‌ از غنایم‌ چشمگیر جنگی‌ در سال1849 ‌ به‌ انگلستان‌ منتقل‌ شد.

تقریبا از این‌ دوران‌ به‌ بعد بود که‌ اعضای‌ مکتب‌ توسعه‌ انگلستان‌ تصمیم‌ گرفتند تا بر جلوه‌ ظاهری‌ سنگ‌ افزوده‌ و آن‌ را از معمول خارج‌ سازند. در عرض‌ یک‌ سال‌ جواهر مزبور مورد توجه‌ افراد بسیاری‌ قرار گرفت‌ که‌ انجام‌ هر نوع‌ اقدام‌ فوری‌ و سریع‌ را ضروری‌ می‌پنداشتند. سپس‌، هنگامی‌ که‌ بدون‌ هیچ‌ گونه‌ برنامه‌ مدونی‌ در نمایشگاه‌ بزرگ1851 ‌ در معرض‌ تماشا قرار داده‌ شد، مسابقه‌ای‌ عمومی‌ میان‌ تماشاچیان‌ علاقه‌مند جامعه‌ انگلستان‌ در زمینه‌ انتخاب‌ جواهر به‌ اجرا درآمد
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com


نوشته شده در یادداشت ثابت - یکشنبه 92/9/25ساعت 11:52 صبح توسط مقدم نظرات ( ) |

دقت کنید! اگر شما به واحدی طلا فروشی مراجعه و جنسی را خریداری کنید، اگر فردای همان روز برای فروش مراجعه کنید، اجرت پرداخت و سودی که طلا فروش برده است از جنس طلا کسر شده و جنس طلای شما، به قیمت طلای کهنه از شما خریداری خواهد شد. تعجب نکنید! این کار قانونی است. البته به گفته کوروش گوهربین این مورد که فرد بعد از یک یا چند روز برای فروش جنس طلای خریداری شده خود مراجعه کند، خیلی به‌ندرت پیش می‌آید و موردی استثناست.

اما در این صورت طلافروش درصدی جزئی بابت آب کردن طلا از فرد می‌گیرد و این کار قانونی است. البته طلا فروش حق ندارد طلای نویی را که به قیمت طلای کهنه می‌خرد، دوباره به فرد دیگر بفروشد و این عمل خلاف قانون است.

کوروش گوهربین در این زمینه می‌گوید: در صورت مشاهده این قضیه با واحدهای طلافروشی خاطی برخورد خواهد شد. البته در عمل زیر نظر گرفتن همه طلافروشی‌ها در تمام طول روز و نظارت بر عملکرد تمام ساعات روزانه آنها کاری محال است. یک طلافروش در پاسخ به این سؤال که خریداران در این مورد خاص بیان شده، چگونه باید تشخیص دهند که طلا نو است یا کهنه؟ می‌گوید: هیچ ملاکی برای تشخیص طلای نو از طلایی که پس از چند روز به قیمت طلای کهنه خریداری شده (اما هنوز نو است) وجود ندارد. طلافروش دیگری در این زمینه می‌گوید: اتحادیه نمی‌تواند بر عملکرد تمامی طلافروشی‌ها نظارت روزانه داشته باشد، تنها عاملی که ممکن است باعث شود طلافروش طلای نویی را که اجرت و سود آن را کم کرده و دوباره آن را خریده، به فرد دیگری به عنوان طلای نو نفروشد، وجدان خود طلافروش است. در غیر این صورت خریدار اصلاً نمی‌تواند این امر را تشخیص دهد.

مواظب فاکتور خرید خود باشید!

اگر فاکتور خرید جنس طلا را گم کنید، دچار دردسر خواهید شد. یعنی اگر برای فروش طلای خود مراجعه کنید چون امکان اثبات این‌که مالک جنس طلا هستید وجود ندارد، طلا از شما خریداری نخواهد شد مگر این‌که مشتری ثابت یک طلافروشی خاص باشید و طلافروش شما را بشناسد.

در غیر این صورت اکثر طلافروشان حاضر به خرید جنس طلای شما نخواهند بود. رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این زمینه نظر جالبی دارد. به نظر کوروش گوهربین این مشکل نیز قابل حل است. او می‌گوید: خریدار در صورت گم کردن فاکتور خود باید به همان واحدی که طلا را از آن خریداری کرده مراجعه و تاریخ دقیق خریداری خود را به آن واحد اطلاع دهد، در این صورت واحد فروشنده در لیست فروش تاریخ یاد شده مراجعه و پس از تأیید خرید، برای خریدار المثنی فاکتور را صادر می‌کند و اگر فرد تاریخ دقیق را نداند، راه‌حلی وجود ندارد.

 البته طلافروشان با شنیدن کلمه المثنی برای فاکتور تعجب کردند. اکثر آنها گفتند ما لیست خرید خود را مدت زمانی طولانی نگهداری نمی‌کنیم؛ بنابراین نمی‌توانیم بر اساس لیست فروش خود، خرید فرد را تأیید کنیم. طلا فروشی در این زمینه گفت: ما نمی‌توانیم به افراد اعتماد کنیم چرا که در حال حاضر حتی سارقان در حین سرقت جنس طلا از منازل، اول به دنبال فاکتور آن هستند. وقتی سارقان با جنس و فاکتور مراجعه می‌کنند، ما چه‌طور می‌توانیم به افرادی که فاکتور ندارند اعتماد کنیم که جنس طلا متعلق به خود آنهاست. طلافروش دیگری در این زمینه می‌گوید: اگر فردی که بدون فاکتور مراجعه کند، چهره آشنایی داشته باشد، ممکن است جنس طلایش را بخرم! ولی معمولاً این کار را انجام نمی‌دهم، چون به دردسرش نمی‌ارزد.

 متأسفانه در کشور ما فرهنگ نگهداری فاکتور خرید طلا وجود ندارد. اگر به کسی بگوییم جنس طلایت را با فاکتور خرید از شما خریداریم، چه بسا با عصبانیت به ما بگوید من مالک این طلا هستم! منظور شما چیست؟! در صورتی که ما هم چاره‌ای نداریم، جنس طلا باید فاکتور داشته باشد. چون این تنها راهی است که ما می‌توانیم متوجه شویم طلا متعلق به فرد است و سرقتی نیست!

مالخری طلا، قابل پیگیری و نظارت است؟

اگر فردی کلاهبردار و سارق برای فروش طلای سرقتی به طلافروشی مراجعه کند و طلافروش هم از او فاکتور نخواهد و طلایش را بخرد، طلافروش مواخذه خواهد شد. این جمله را کوروش گوهربین بیان کرد و افزود: نظارت بر این امر نیز بر عهده اتحادیه طلا و جواهر و آگاهی است؛ به این صورت که اگر کسی شاکی خصوصی داشته باشد که محصول طلایش مورد سرقت قرار گرفته است، آگاهی به ما اطلاع می‌دهد و ما نیز به‌صورت اطلاعیه در سازمان نصب می‌کنیم و این امر را مورد پیگیری قرار می‌دهیم.

البته بازرسان ما نیز هر 2 ماه یک‌بار به طلافروشی‌هایی که زیرنظر اتحادیه هستند مراجعه و بر کار آنها نظارت دارند. علاوه بر آن اگر کسی بگوید که واحد طلافروشی خاص محصولات طلا را بدون فاکتور خریداری می‌کند، اتحادیه این امر را پیگیری کرده و شخص خاطی باید پاسخگو باشد. یک طلافروش در این زمینه می‌گوید: اتحادیه نمی‌تواند بر تمام عملکرد خرید و فروش طلافروشان نظارت داشته باشد، مهمترین عامل و مانع مالخری توسط طلافروشان وجدان کاری خود آنهاست.

کشف مالخری طلافروشان نیز خیلی اتفاقی و بر اساس حدس و گمان است. به این صورت که وقتی آگاهی هر چند وقت یک‌بار، سارقی را دستگیر می‌کند در موقع اعتراف‌گیری از او می‌خواهد طلافروشی‌هایی را که اجناس را به آنها فروخته است، نشان دهد.

نکته جالب اینجاست که اگر سارق هر طلافروشی‌ای را نشان دهد، طلافروش متهم است و اصلاً نمی‌تواند اثبات کند که جنس طلا را نخریده است! و برای طلافروش پرونده‌ای تشکیل می‌شود. به هر حال امکان نظارت دقیق بر تمام ساعات کاری طلافروشان وجود ندارد و کشف مالخری طلا نیز بر اساس احتمال و بسیار اتفاقی است
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com


نوشته شده در یادداشت ثابت - سه شنبه 92/9/20ساعت 2:51 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

این نوع الماس برای نخستین بار توسط گروهی از دانشمندان سوئدی در سال 1953ساخته شده است. جنرال الکتریک در سال 1954 برای اولین مرتبه با استفاده از گرافیت در فشار 50 تا 60 کیلو بار و دمای 1500 درجه سانتیگراد توانست الماس مصنوعی بسازد. در روش جدید که توسط ژاپنیها ابداع گردیده ، بخار کربن بر روی یک صفحه سرد جمع می‌شود، ابتدا CH4 و H2 در میکروویو در دمای بیش از 2000 درجه سانتیگراد حرارت داده می‌شود و بخار کربن بر روی یک صفحه سرد متمرکز می‌شود.
- تشخیص الماسهای مصنوعی (Synthetic Diamond)
آزمایشگاه آنتورپ و چند تایى دیگر در سراسر جهان براى تشخیص الماسهاى مصنوعى بطور عمده از دو نوع دستگاه استفاده مى‌کنند. در دستگاه نوع اول با تابش نور به الماس مشخصات طیفى نور جذب یا ساطع شده تجزیه و تحلیل مى‌شود. اگر نشانه‌هایى از الماس مصنوعى مشاهده شد، آزمایشگاه دستگاه دوم را بکار مى‌گیرد که این دستگاه براى آشکار ساختن ساختار درونى کریستال از نور فرابنفش استفاده مى‌کند. این دستگاهها نقصهاى موجود در الماس را حتى در مقیاس میکروسکوپى یا اتمى نیز بررسى مى‌کنند.
 در واقع الماسها نیز درست مثل درختان داراى حلقه‌هاى رشدى در اطراف هسته درونى هستند. الماسهایى که در آزمایشگاه تولید یا براى تغییر رنگ دستکارى شده باشند، ساختار رشد متفاوتى از خود نشان مى‌دهند. بنابراین با اینکه آزمایشگاهها با استفاده از این دستگاهها قادر به تشخیص الماسهاى مصنوعى از طبیعى هستند اما نگرانى عمده در صنعت الماس جایى است که افراد بدون این دستگاهها توانایى تشخیص سنگهاى مصنوعى را نخواهند داشت.
 تولید الماس مصنوعی:
- فرایند فشار بالا-دما بالا (HPHT)
- فرایند رسوب گیری بخارشیمیایی (CVD)
فرایند فشاربالا HPHTاساسا تقلیدی است از فرایند طبیعی شکل گیری درواقع  CVDبجای واردکردن فشاربه کربن برای تولید الماس با آزادگذاشتن اتمهای کربن به آنها اجازه می دهد با ملحق شدن به یکدیگر به شکل الماس درآیند.
الماس بطور طبیعى تحت فشارهاى زیاد اعماق زمین و در زمانى طولانى شکل مى‌گیرد. اما در آزمایشگاه مى‌توان به کمک دو فرآیند مجزا در زمانى بسیار کوتاهتر الماس تولید کرد. فرآیند فشار بالا _ دما بالا (HP HT) اساساً تقلیدى است از فرآیند طبیعى شکل گیرى الماس در حالى که فرآیند رسوب گیرى بخار شیمیایى (CVD) دقیقاً خلاف آن عمل مى‌کند. در واقع CVD بجاى وارد کردن فشار به کربن براى تولید الماس با آزاد گذاشتن اتمهاى کربن به آنها اجازه مى‌دهد با ملحق شدن به یکدیگر به شکل الماس در آیند.
این دو تکنیک براى اولین بار در دهه 1950 کشف شدند. به گفته باتلر که هفده سال روى تولید الماس با استفاده از تکنیک CVD کار کرده است «از آنجا که پیشگامان تولید الماس بدون فشار بالا در دهه 1950 با تمسخر سایرین از میدان به در شدند. تکنولوژى CVD هنوز دوران کودکى‌اش را سپرى مى‌کند.»
هر دو فرآیند قادرند با سرعتى خیره کننده الماسهایى با کیفیت جواهر تولید کنند، اما در نهایت این فرآیند CVD است که بخاطر کنترل ساده ناخالصى و اندازه محصول براى تکنولوژیهاى الکترونیکى مناسب‌ترین خواهد بود.
فرآیند CVD با قرار دادن ذره بسیار کوچکى از الماس در خلأ آغاز مى‌شود. سپس گازهاى هیدروژن و متان به محفظه خلأ جریان مى‌یابند. در ادامه پلاسماى تشکیل شده باعث شکافته شدن هیدروژن به هیدروژن اتمى مى‌شود که با متان واکنش مى‌دهد تا رادیکال متیل و اتمهاى هیدروژن بوجود آیند.
 رادیکال متیل نیز به ذره الماس مى‌چسبد تا الماس بزرگ شود. رشد الماس در تکنیک CVD ، فرآیندى خطى است، بنابراین تنها عوامل محدودکننده اندازه محصول در این روش بزرگى ذره ابتدایى و زمان قرار دادن آن در دستگاه است.
به گفته دیوید هلیر (D. Hellier) ، رئیس بخش بازاریابى کمپانى ژمسیس ، «فرآیند HP HT نیز با ذره کوچکى از الماس آغاز مى‌شود. هر ذره الماس در محفظه‌هاى رشدى به اندازه یک ماشین لباسشویى ، تحت دما و فشار بسیار بالا درون محلولى از گرانیت و کاتالیزورى فلزى غوطه‌ور مى‌شود. در ادامه تحت شرایط کاملاً کنترل شده‌اى این الماس کوچک به تقلید از فرآیند طبیعى ، مولکول به مولکول و لایه به لایه شروع به رشد مى‌کند.»
گر چه جنرال الکتریک در تولید الماسها به این روش پیشگام است و الماسهاى ساخته شده با تکنیک HP HT را براى مصارف صنعتى به بازار عرضه مى‌کرد اما تا پیش از آنکه کمپانى ژمسیس با ساده سازى این فرآیند امکان تولید نمونه‌هایى با کیفیت جواهر را فراهم کند، هرگز آن الماسها به عنوان سنگهاى قیمتى به فروش نرسیده بودند.
در واقع الماسهاى زینتى مصنوعى بخش کوچک و در عین حال پر سودى از صنعت الماس را تشکیل مى‌دهند. این الماسهاى رنگى که در مقایسه با همتاهاى بى‌رنگ شان فوق العاده کمیاب و در نتیجه بسیار گرانبها ترند با توجه به نوع ناخالصیها در رنگهاى گوناگون از قرمز و صورتى گرفته تا آبى ، سبز و حتى زرد روشن و نارنجى تولید مى‌شوند. در واقع این الماسها مى‌توانند چنان کیفیت بالایى داشته باشند که حتى ماشینهاى ساخته شده براى تشخیص سنگهاى مصنوعى از طبیعى در تفکیکشان از یکدیگر دچار مشکل شوند، همانطور که امروزه برخى از بزرگترین الماس فروشان در صنعت نیز به زحمت از پس آن بر مى‌آیند.
شباهت فوق العاده نمونه هاى مصنوعى و طبیعى باعث شده است تا تاجران الماس براى تشخیص الماسهاى رنگى مصنوعى از سنگهاى طبیعى دست به دامن آزمایشگاههاى الماس بلژیک و دیگر نقاطى شوند که بطور سنتى عهده دار تجزیه و تحلیل و تأیید الماسها از نظر بزرگى قیراط ، رنگ و شفافیت هستند.
- شما هم الماس بسازید
الماسهای مصنوعی ابر سخت ، یک روزه و تقریبا از هوایی رقیق ساخته می‌شوند. راسل هملی ، سرپرست گروهی در موسسه کارنگی در واشنگتن دی سی که این الماسها را ساخته‌اند، می‌گوید: (بر اساس دانسته‌هایمان ، اینها سخت‌ترین بلورهای الماس هستند که ساخت آنها گزارش شده است) آزمایشها نشان داده است که بلورهای جدید حدود 50 درصد سخت‌تر از مجموعه‌ای از الماسهای طبیعی و مصنوعی هستند. همچنین آنها بزرگترین تک بلورهایی هستند که تاکنون با روش رسوب دهی بخار شیمیایی ، ساخته شده‌اند. اکثر الماسهایی که با این روش ساخته می‌شوند به صورت لایه‌هایی با ضخامت یک میلیمتر می‌باشند.
الماسهایی که گروه کارنگی ساخته‌اند، ضخامتی حدود 4.5 میلیمتر دارد که پس از برش و تراش به صورت سنگهای جواهر با با ضخامت 2.5 میلیمتر در می‌آید. این الماسها طی دو مرحله ساخته می‌شوند. ابتدا بارانی از کربن گازی شکل بر سطح الماس اولیه داده می‌شود تا لایه‌ای از الماس بر آن تشکیل شود.
این باران از پلاسمایی سرچشمه می‌گیرد که از برانگیزش مخلوطی از متان و هیدروژن با ذرات باردار حاصل شده است. سپس این لایه به صورت جواهر برش داده می‌شود و در دمای دو هزار درجه سانتیگراد و فشار 50000 تا 70000 اتمسفر قرار داده می‌شود. این مرحله عامل سختی فوق‌العاده الماسها محسوب می‌شود. این الماسها را می‌توان در ابزارهای برش و سایش بکار برد.
http://www.jtd.ir
http://www.tehrandisplay.com


نوشته شده در یادداشت ثابت - سه شنبه 92/9/20ساعت 2:3 عصر توسط مقدم نظرات ( ) |

<   <<   16   17   18   19   20   >>   >


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت