مجموعه تولیدی دکور و جعبه جواهر تهران
“میکی موتو” برای رسیدن به اوج قله موفقیت و شهرت و دریافت لقب «سلطان مروارید» راه دشواری را پیمود. او مثل کوهنورد شجاعی بود که قصد فتح یک قله غیرقابل صعود را داشت؛ قلهای که تاکنون کسی آن را فتح ننموده بود! آنچه او را در این راه تشویق میکرد ارادهای قوی و عزمی خستگیناپذیر برای رسیدن به رویای همیشگی او بود؛ «میخواهم مرواریدهایی پرورش دهم که به زیبایی مرواریدهای طبیعی باشند.» میکی موتو از خود میپرسید آیا ممکن است مرواریدهای پرورشی آنقدر زیبا باشند که تحسین تمامی مردم جهان را برانگیزند؟ او در 32 سالگی تصمیم گرفت زندگی و داراییاش را وقف این کار بزرگ و دلخواه کند... مبارزات و کشفیات میکی موتو میکی موتو در سال 1888 اولین محل پرورش مروارید را در شین می از توابع شهر شیما تأسیس نمود. او در حالی که پیگیر این کار بود تصمیم داشت اطمینان حاصل نماید که آیا میتوان مرواریدها را به طور مصنوعی پرورش داده و تولید نمود یا خیر؟ او میدانست که در هزاران صدف فقط 1 تا 2 مروارید طبیعی یافت میشد. میکی موتو مشکلات عدیدهای را متحمل شد تا به رویاهایش در این زمینه جامه عمل بپوشاند. برای رسیدن به این هدف و یادگیری چگونگی پرورش مرواریدها، اولین قدم لازم و اساسی، مطالعه درباره صدفها بود. در این راه مشکلات بسیاری از نقطه نظر زیستشناسی و دریایی وجود داشت. او متعجب بود که دانشمندان چگونه مشکلاتی را توضیح دادهاند. در سومین نمایشگاه داخلی که در آوریل سال 1890در پارک یوانو برپا شد میکی موتو صدفهای زندهای را که پرورش داده بود به همراه مروارید و محصولات آن به نمایش عموم گذاشت. درهمین نمایشگاه بود که میکی موتو، پروفسور کاکی چی میتسوکوری از دانشگاه توکیو را ملاقات نمود، پروفسور در آن زمان مسئول مطالعات زیست شناسی دریایی در ژاپن بود. طبق توضیحات او، اگر یک جسم خارجی به داخل پوسته صدف نفوذ کند و خارج نشود، صدف مادر سعی میکند که این جسم خارجی را پنهان نماید و بدین صورت یک مروارید طی گذر سالها به وجود میآید اما اگر یک جسم خارجی در بطن آن قرار داده شود و پوسته صدف مروارید پاره و باز شود، این ذرات کوچک توسط صدف مادر پنهان نمیشوند و میتوان آنها را پیدا کرد. مسیری پر از مصائب دقیقاً پس از همان روز سرنوشتساز ملاقات با پروفسور میتسوکوری بود که میکی موتو کار عظیم خود را بر روی مرواریدهای پرورشی آغاز نمود. میکی موتو به خوبی از سختیهایی که در این راه در پیشرو داشت، مطلع بود اما تصمیم قطعی گرفته بود تا هرگونه امکانی را در جهت محقق ساختن اهداف خود امتحان نماید. میکی موتو در آزمایشات اول، سبدی از صدفها را در دریا قرار داد که در بطن صدفها یک ماده خارجی قرار داده شده بود. وی سپس این سبد را در خلیج شین می در آگوبی و نزدیک تابا که امروزه «جزیره مروارید» نامیده میشود. قرارداد این مراحل هر روز تکرار میشد و میکی موتو با هیجان فراوان منتظر نتیجه کارش بود. با توجه به این واقعیت که مدت زمان زیادی طول میکشد تا مروارید به وجود آید، آزمایشات میکی موتو بلافاصله نتیجه نمیداد. بنابراین، او هرچند ماه یکبار، پوسته صدفها را باز میکرد و مشاهده میکرد که بیشتر مواد خارجی، طرد شده بودند. و البته در تعدادی که واپس زده نمیشدند نیز هیچ تغییری مشاهده نمیشد . عملیات او ماهها بدون هیچ نتیجهای ادامه داشت. تمام دارائیش صرف خرید صدفها شده بود و مردمی که قبلاً با اشتیاق و علاقه کارها و فعالیتهای او را مورد تشویق قرار میدادند، حال دیگر مسخرهاش میکردند. بستگانش او را ترغیب نمیکردند که از حماقتش دست بردارد. مرواریدهای نیمه کروی در 11 جولای سال 1893 بود که اومه یکی از سبدها را مطابق هر روز بالا کشید تا صدفهای داخل آنها را بررسی کند. در همان زمان بود که تلألؤیی از نور از داخل پوسته به نرمی بر روی دستانش خزید. آری، آن تلألؤ زیبا یک مروارید بود! اگرچه آن مروارید نیمه کروی بود ولی به هر حال یک مروارید به حساب میآمد. سرانجام رویای میکی موتو به واقعیت پیوست و اولین مرواریدپرورشی دنیا تولید شد. در واقع کوکیچی میکی موتو پیشرو راهی بود که بعدها جزو یکی از مهمترین صنایع دنیا قلمداد شد. تلاش برای مرواریدهای گرد در ژانویه سال 1905 بود که مجدداً در دریا پدیده خیزاب سرخ روی داد و یکبار دیگرهراس مرگبار از خسارات زیانبار این پدیده، درون میکی موتو را فرا گرفت. اما او با تماموجود در برابر این حادثه ایستادگی و مقاومت نشان داد و با اراده و عزمی راسخ مرگصدفهایی را تحمل نمود که با دقت و زحمت فراوان آنها را پرورش داده بود. میکی موتواز همان ابتدای کار نیز با عوامل طبیعی متعددی میجنگید که از آن جمله میتوان موارد زیر را نام برد: ترس از اختاپوسها، خیزابهای سرد، جلبکهای دریایی و مهمتر از همه خیزاب سرخ. اما خیزاب سرخ ژانویه 1905 به طور بیرحمانهای تمام آب را فراگرفت ونتایج مرگبار و تأسفآوری بر جای گذاشت. علیرغم توانایی بسیار و عزم راسخی کههمیشه موجب شده بود تا میکی موتو از شکستهای قبلی سربلند بیرون آید. بهار 1905یکی از بزرگترین مصیبتهایی بود که طی دوران فعالیت این مرد 47 ساله بر او نازل شده بود.000/850 صدف مرده بودند! میکی موتو که خود را در آزمایشگاهش زندانی کرده بود. درحالی که در نهایت غم و اندوه به باز کردن صدفهای پرداخت، ناگهان از شادی فریادی کشید. آری از پوسته یک صدف مرده یک مروارید کاملاً گرد بیرون آمد! این مروارید کروی ازلحاظ کیفیت به قدری به مرواریدهای طبیعی شباهت داشت که تشخیص آن غیرممکن بود. ارزیابی از خارج در زمان کشف این روش، تأمین و تهیه مرواریدهای طبیعی هر ساله رو به کاهشداشت. در حالی که موج تقاضای مرواریدها نه تنها در ژاپن بلکه در اروپا و آمریکاسیرصعودی داشت. میکی موتو مطمئن بود که اختراع او دارای اهمیت بینالمللی است وبه همین خاطر آگاهی از نظرات کارشناسان مربوطه در ژاپن و خارج بود. در حالی که مردمژاپن هنوز به ارزش نوآوری او کاملا پی نبرده بودند، تولیدات میکی موتو توجه تمامی مردمجهان را به خود جلب کرده بود. مقالات قابل توجهی در روزنامهها و مجلات معروفبرون مرزی به شرح نوآوری میکی موتو اختصاص داده شد. محققان و علاقمندان بسیاریکه نسبت به این شیوه مشتاق بودند، از سراسر دنیا به تاتوکو جیما سرازیر شدند تا از اینجزیره دیدن نمایند . شرکت در نمایشگاهها میکی موتو معتقد بود که به عنوان یک مخترع باید نوآوری خود را به قضاوت عمومبگذارد و به همین دلیل با شور و عزمی راسخ به شرکت در نمایشگاههای داخلی وخارجی پرداخت. در سال 1910 در نمایشگاه آنگلو ـ جاپانیز لندن شرکت نمود وهمانجا مرواریدهای پرورشی و نمونهای از مزرعه کاشت مرواریدهایش را به نمایشگذاشت. آنچه بیش از همه توجه شرکتکنندگان این نمایشگاه را به خود جلب نمود، یکبادبزن و پاراوان سبک چینی بود که با مروارید تزئین شده بود. در نمایشگاه جهانی فیلادلفیا که در سال 1926 به منظور بزرگداشت صد و پنجاهمین سالگرد استقلال آمریکابرپا شده بود، میکی موتو مرواریدی به شکل پاگودا در معبد هوریوجی را به نمایشگذاشت که از پلاتین و 2050207 دانه مروارید ساخته شده بود. این مدل یکی از مواردی بودکه توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب نمود. در نمایشگاه پیشرفتهای قرن که در شیکاگو برگزار شده میکی موتو مدلی در اندازه 60/1 از خانهپدری جورج واشینگتن را به معرض نمایش عموم گذاشت و پس از اتمام زمان نمایشگاه، این مدل را به انستیتو اسمیتونیان شهر واشینگتن دی سی تقدیم نمود. در نمایشگاهبینالمللی نیویورک یک مدل از زنگ آزادی را به نمایش گذاشت که از مرواریدساخته شده بود. تمام مدلهای میکی موتو در نمایشگاهها تحسین همگان را برانگیختند وجایزه گرفتند. میکی موتو تصمیم داشت بدین طریق عقاید و اختراعش را در سطح جهانیتبلیغ کند، اختراعی که دنیایی از زیباییها را به روی همگان میگشود. مخالفت با مرواریدهای میکی موتو البته این نوآوری همیشه هم با تحسین و تشویق همراه نبود. در میان جواهرسازان افرادیبودند که نوآوری میکی موتو را تهدیدی جدی برای مرواریدهای با ارزش طبیعی به شمارمیآوردند و نظری منفی نسبت به مرواریدهای پرورشی وی داشتند. در اروپا، تولیدمرواریدهای پرورشی با شباهتی بسیار نزدیک به مرواریدهای طبیعی، شور و شوق خاصی بهوجود آورده بود. در لندن هرج و مرج بسیاری در رابطه با این مرواریدهای پرورشی ایجاد شده بود. زیرا جواهرفروشان معتقد بودند این اختراع جدید و تولیدمرواریدهای غیرطبیعی موجب بروز نابسامانی و رکود اقتصادی در بازار جواهرات خواهدشد. در پاریس مخالفت با اختراع میکی موتو شدیدتر از سایر نقاط بود. مقالاتمغرضانهای در این رابطه انتشار یافت که در نهایت منجر به شکایت شد. ندای این مخالفتها از سراسر دنیا به گوش میرسید اما دور از انتظار نبود زیرا مخترعان و پیشروان همیشه باچنین مسائلی مواجه بودهاند، البته گاهی وجود همین مخالفتها منجر به اکتشافات بزرگتری میشود. ملاقات با ادیسون بعد از تولید مرواریدهای پرورشی، یکی از مهمترین و بیاد ماندنیترین حوادثی که در زندگی میکی موتو رخ داد ملاقات با توماسادیسون در سال 1927 بود. میکی موتو زمانی که با یک تور به آمریکا و اروپا سفر میکرد، ادیسون را در خانهاش در وست اورنج از توابع نیوجرسی ملاقات نمود و در آنجا، ساعات بسیار خوبی را بایکدیگر گذراندند. ادیسون مرواریدی را که میکی موتو به عنوان هدیه به او داده بود، بادقت بررسی کرد و گفت این یک مروارید پرورشی نیست، این یک مروارید واقعی است. فقط دو چیز است که در لابراتوار من ساخته نمیشود: الماس و مروارید. تولید مروارید پرورشی یکی از شگفتانگیزترین وقایع دنیا است. زیرا این پدیده از نظر زیستشناسیغیرممکن به نظر میرسید. میکی موتو در مواجهه با موجود زندهای که اختراع او را بهخوبی خودش درک مینمود، جزو شادترین و خوشبختترین انسانهای روی زمین محسوب میشد. میکی موتو حتی پس از اختراع مرواریدهای کروی هم از تحقیقات خوددست بر نداشت. تحصیلات میکی موتو فقط در آموزش اولیه خواندن و نوشتن و ریاضیات در یک مدرسه تک اتاقی خلاصه میشد. اما آنچه که وی بعدها آموخت همه نتیجه تلاش شخصی او بود و از لحاظ شباهت بسیاری به ادیسون داشت. میکی موتو سلطان مروارید میکی موتو با نوآوری خود شهرت و افتخار بسزایی برای کشورشبه ارمغان آورد. او بخش عمده زندگی 96 سالهاش را وقف مرواریدها نمود و راه را برایعلاقمندان به این رشته هموار کرد. میکی موتو در زمان حیات مفتخر به دریافت مدال شایستگی فورث اوردر و پس از مرگ مفتخر به دریافت مدال شایستگی فرست اوردر شد. میکی موتو در نزد مردم جهان با لقب سلطان مروارید معروف و شناخته شده است.گفته میشود که این لقب یقیناً مایه افتخار میکی موتو بود. زمانی که تولید مرواریدهایپرورشی به عنوان صنعتی جدید و مهم به رسمیت شناخته شد، حق امتیاز تولیدمرواریدهای کروی میکی موتو لغو شد. البته میکی موتو از مشاهده چنین تحول و پیشرفتیبسیار راضی بود زیرا رفاه و پیشرفت جامعه، آرزوی همیشگی و دیرینه او بود. درست درهمین زمان بود که وضعیتی غیرقابل پیشبینی و تأسفآور پیش آمد، بدین ترتیب که مرواریدهای پرورشی بسیار ارزان و با کیفیت بسیار پایین وارد بازار شد به طوری که شهرت مرواریدهای ژاپنی را مورد تهدید قرار داد و با توجه به این که مرواریدهای میکی موتو،شهرتی عالمگیر و جهانی برای مردم جهان به همراه آورده بود، این مسئله خطری حائزاهمیت برای ملت ژاپن محسوب میشد. رویدادهای تاریخی و مهم زندگی میکی موتو 1858: تولد در شهر توبا در استان میه پرفکچر، ژاپن. 1888: شروع پرورش صدفها در نزدیکی جزیره بنتن جیما در خلیج شین می. 1893: ابداع مرواریدهای پرورشی. ایجاد مزرعه پرورش مروارید در جزیره تاتو کوجیما. 1899: افتتاح فروشگاه مروارید میکی موتو در گینزا، توکیو. 1908: کسب حق امتیاز انحصاری مرواریدهای پرورشی گرد. 1924: احراز مقام سرپرستی خانه مرواریدها به حکم امپراطوری. 1927: ملاقات با توماس ادیسون در وست اورنج، نیوجرسی آمریکا. 1951: بازدید امپراطور ژاپن از جزیره تاتوکوجیما. 1954: بازدید همسر امپراطور ژاپن از جزیره تاتوکوجیما. 1954: فوت در سن 96 سالگی. اختصاص مدال فرست اوردر پس از مرگ.
قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت |